Szkolny Dzień z Europosłem
W dniu 22.10.2018 r. gościliśmy Panią Europoseł Danutę Jazłowiecką, która zgodziła się odwiedzić nasze gimnazjum w ramach projektu realizowanego przez nas w tym roku szkolnym: Jemielnickie Gimnazjum Szkołą Parlamentaryzmu.
Projekt realizujemy od początku roku szkolnego. Inspiracją do jego powstania była postać Carla Gratza i jego na nowo odkryta biografia. Inicjatywa naszej szkoły pozwala nam brać udział w działaniach, które pomagają nam zdobywać wiedzę i uczą szerszego spojrzenia na istotę parlamentaryzmu. Biorąc udział w odsłonięciu po renowacji nagrobka Carla Gratza wiemy, że tworzymy wspólnie historię opartą na szacunku do naszych przodków.
Dzień 22.10.2018 r. poświęcony był europarlamentaryzmowi. Na zajęciach poznawaliśmy geograficzną mapę Unii Europejskiej, historię integracji europejskiej, funkcjonowanie Unii. Szczególną uwagę poświęciliśmy pracom Parlamentu Europejskiego. Ostatnie dwa tygodnie poświęcone zostały na prace w wybranych przez uczniów komisjach europejskich.
ROZPOCZĘCIE OBRAD SZKOLNEGO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO:
Krótkie sprawozdania poszczególnych komisji parlamentarnych (tematyka pracy komisji):
Komisja zatrudnień i spraw socjalnych (bezrobocie wśród młodych ludzi, zawieranie umów o pracę, prawa pracownicze)
Komisja specjalna zajmująca się terroryzmem (zapobieganie – propozycje )
Komisja transportu i turystyki (wniosek o równouprawnienie w zniesieniu wiz do USA)
Komisja ochrony środowiska naturalnego (smog, spaliny, zanieczyszczenie Bałtyku)
Komisja ochrony praw człowieka
Komisja do spraw równouprawnienia kobiet
Komisja wolności obywatelskich
Komisja związana z kulturą i edukacją
Dla uczniów było to cenne doświadczenie i chwila refleksji nad odpowiedzialnością jaką muszą się wykazywać posłowie pracując w parlamencie.
Krótka prezentacja o Pani Poseł. Uczniowie przygotowali i przedstawili krótką prezentację dotyczącą osoby Pani Danuty Jazłowieckiej, posłanki w Parlamencie Europejskim.
Debata z panią europoseł Danutą Jazłowiecką. Uczniowie zadawali pytania, na które bardzo rzeczowo odpowiadała Pani poseł. Odniosła się także do wcześniejszych wypowiedzi poszczególnych komisji. Bardzo szczegółowo omówiła działania podejmowane przez komisje w europarlamencie. Odniosła się w swojej wypowiedzi do wniosków, które opracowały komisje w ramach szkolnego parlamentu europejskiego. Wypowiedzi uczniów były rzeczowe, co zauważyła pani poseł; szereg z nich wywołało dalszą dyskusję.
Pytania uczniów:
Czym zajmuje się pani w europarlamencie?
Jakimi kompetencjami trzeba się cechować by zostać europosłem?
Jaka sprawa, którą się Pani zajmowała była najtrudniejsza?
Ile Pani zna języków?
W jakich komisjach Pani pracuje?
Czy można pogodzić życie osobiste z byciem europosłem?
Podsumowanie konkursu plastycznego zorganizowanego w ramach naszego projektu dotyczącego zabytków naszej małej ojczyzny TYTUŁ: Nasza Europa-Moja Mała Ojczyzna jej częścią.
Pani poseł nagrodziła uczniów w w/w konkursie:
1. Karolina Konieczny oraz Aleksandra Kowalska - I miejsce
2. Julia Kuszela - II miejsce
3. Wiktoria Murlowska – III miejsce
4. Małgorzata Kluba - wyróżnienie